Vervangen van remblokken is niet moeilijk en kun je gemakkelijk zelf doen. Remmen zijn misschien wel de belangrijkste onderdelen van je fiets. Versleten remblokjes zijn namelijk ook slecht voor de velgen van je fiets.
Bij dit type remschijven is het van belang dat je de remschijf goed afstelt en gecentreerd op de as monteert. Vergeet niet het oranje plaatje tussen je remblokken te plaatsen wanneer je de fiets zonder wielen transporteert in bijvoorbeeld de auto.
De achterremmen zijn voorzien van een zelfstellend mechanisme waardoor de slijtage van de remblokken wordt opgevangen. Afhankelijk van de af te remmen energie kunnen een of meerdere schijven worden toegepast in een rem.
Een hydraulische schijfrem berust op het feit dat de meeste vloeistoffen een zeer lagehebben. Het remsysteem moet je nauwkeurig werken en goede diagnose stellen. Niet alleen van 0 naar 100 is belangrijk maar ook van 100 naar 0. Defecte of niet goed werkende remmen zijn een gevaar voor uzelf en anderen. Piepen remmen tijdens het rijden terwijl er niet geremd word dan is het advies deze na te laten kijken want er is kans dat de blokken niet voldoende vrij van de schijf komen.
Om maar niet te spreken van de tijd die u bespaart om uw remmen zelf te vervangen of de tijd die uw auto in de garage staat. Tijdens het remmen komt er druk op uw remblokken en ontstaat er wrijving. Heel dure remblokken zijn meestal bedoeld voor de rally en werken alleen goed in combinatie met de juiste remschijven. Aangelopen remschijven remmen nooit meer zo goed als perfect vlakke exemplaren en zowel het laten vlakken als het vervangen van remschijven kost handenvol geld.
Je kunt met schijfremmen later remmen doordat ze krachtiger in het wiel bijten en de remafstand verkorten. Bij een niet goed functionerende remkabel wordt het signaal dat je vanaf de remhendel wilt geven naar de rem niet goed doorgegeven.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.